Handel elektroniczny to czynność polegająca na kupowaniu i sprzedawaniu towarów lub usług w Internecie. Handel elektroniczny jest również nazywany zakupami online, e-zakupami lub zakupami internetowymi. Termin „e-commerce” jest często używany w odniesieniu do kupna i sprzedaży produktów fizycznych w Internecie, ale może również odnosić się do usług i wartości niematerialnych i prawnych kupowanych i sprzedawanych w Internecie.
Handel elektroniczny może być niezwykle lukratywnym przedsięwzięciem biznesowym ze względu na niskie koszty ogólne, niewielkie zapotrzebowanie na pracowników i popularność płatności elektronicznych. Jednak sukces w handlu elektronicznym wymaga znacznego czasu i wysiłku, aby promować produkty za pośrednictwem mediów społecznościowych, poczty e-mail, wyszukiwarek internetowych i innych sposobów.
Obecnie e-commerce jest najpopularniejszym sposobem robienia zakupów, ponieważ jest dostępny i wygodny. Oparte na statystyka , doszli do wniosku, że do końca 2021 roku na całym świecie będzie ponad 2.14 miliarda kupujących online. Duży wpływ na wzrost miała pandemia COVID-19.
Ponadto tworzonych jest dla niego więcej platform, a firmy wykorzystują cyfrową sprzedaż i promocję. Funkcje zmieniacza gier są również udostępniane przez duże firmy handlu elektronicznego, takie jak Amazon i eBay. Obejmuje to zakupy jednym kliknięciem.
Chociaż najwcześniejsza transakcja miała miejsce w 1994 r. na stronie internetowej handlu detalicznego, przekazywanie dokumentów metodą elektroniczną znaną jako elektroniczna wymiana danych sięga lat 1960. XX wieku.
Od tego czasu e-commerce ewoluował i utorował drogę do ogromnych potęg zakupów online, takich jak Amazon, eBay, Rakuteni Alibaba.
Najważniejszą zaletą e-commerce jest fakt, że firmy mają większy zasięg. Gdy ich produkty zostaną opublikowane online, będą widoczne dla milionów kupujących na całym świecie.
Umożliwia również sprzedawcom obniżenie kosztów, ponieważ nie jest potrzebny żaden fizyczny sklep ani personel detaliczny. Wszystkie transakcje są dokonywane przez Internet, a płatności są zazwyczaj przetwarzane za pomocą bezpiecznych metod, takich jak PayPal, Stripe i Wise.
Natomiast największą wadą e-commerce jest ryzyko oszustw internetowych. Ma to wpływ na kupujących, ponieważ trudno jest stwierdzić, czy kupowany przez nich produkt jest oryginalny, czy w ogóle istnieje. Ponadto kupującym będzie trudniej zwrócić zakupiony przedmiot ze względu na wysokie koszty wysyłki i niską wartość produkcyjną.
Dla sprzedawców jedną wadą, na którą należy zwrócić uwagę, jest czas i wiedza potrzebna do założenia witryny e-commerce. Chociaż platformy sprawiły, że tworzenie stron internetowych było tak łatwe, jak to tylko możliwe, na proces tworzenia mogą wpływać inne czynniki, takie jak badania produktów i konkurencji, budowanie marki oraz tworzenie kopii, obrazów i innych mediów.
Utworzenie witryny e-commerce może zająć mniej niż 30 minut lub 12 miesięcy , w zależności od przygotowania firmy.
Business to business – model ten ma zastosowanie w przypadku firm sprzedających towary i usługi innym firmom.
Business to Wadyumer – ten model jest najpopularniejszy na liście. Model B2C ma zastosowanie, gdy sprzedawca ma bezpośredni kontakt z klientem w celu dokonania transakcji na towarach i usługach.
Wadyumer to Wadyumer - model C2C to popularny wśród klientów rodzaj sprzedaży i zakupu. Można to zrobić na różnych platformach, takich jak Facebook, Instagram, Craigslist i inne rynki internetowe.
Wadyumer do biznesu - C2B pozwala Wadyumerom sprzedawać firmom i zwykle zajmuje się usługami. Świetnym przykładem C2B są usługi marketingu afiliacyjnego i rynek pracy, taki jak Upwork.